Tijdens deze toolboxmeeting besteden we aandacht aan de veiligheid naar chauffeurs.
Opmerkingen:
Datum:
Naam:
...........................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
Bijna dagelijks gebeuren er in en in de nabijheid van de Liefkenshoektunnel, Tijsmanstunnel,... incidenten langs de twee rijrichtingen. We moeten niet vertellen dat dit zorgt voor de nodige file's of zelfs een tijdelijke afsluit van tunnels.
In oa. de liefkenshoektunnel is er camerabewaking: systemen om verdachte activiteiten te detecteren en om beelden vast te leggen voor bewijsmateriaal.
Veiligheid van tunnels
In een tunnel zijn er heel wat risico's die zich niet of minder voordoen op de open weg. Tunnelveiligheid betreft dan het pakket van maatregelen en technieken die worden toegepast om de veiligheid van de weggebruiker in tunnels te waarborgen. Dit omvat brandveiligheid, ventilatie, verlichting, nooduitgangen, bewakingssystemen, enzovoorts. Het doel is om het risico op ongevallen te minimaliseren en een efficiente respons op noodsituaties te garanderen.
Heeft betrekking op het waarborgen van een veilige omgeving voor alle gebruikers en personeel binnen de tunnel. Het richt zich op het voorkomen van ongevallen, het minimaliseren van risico's en het beschermen van mensen tegen verwondingen of gevaarlijke situaties.
Om dit bovenvermelde te kunnen garanderen komt er een nauwe samenwerking met de wegpolitie, zij zullen bijkomende controles uitvoeren, dit op snelheid en afstand.
Zowel in de rijrichting rechter als linkeroever hangen 50 meter afstandsborden, geldig tussen vrachtwagens.
Respecteer de maximale snelheid van 90 km/uur of aangegeven snelheid op de verkeersborden.
- Pas uw snelheid zodanig aan zodat u een onderliggende afstand van 50 meter tussen uw voorliggende vrachtwagen kan aanhouden.
Hoe houden we het samen veilig?
Bij normaal verkeer
Vanaf 1/10 zal de CMR - GROND omschakelen naar papier. Er zijn complicaties via het digitaal platform.
Extra toelichting via PDF.
Op industrie werven zijn er opgelegde regels, deze moeten strikt worden nageleefd worden.
Jaarlijks vinden er ernstige ongevallen plaats door de dode hoek van de vrachtwagen.
De dodehoekspiegel is al enkele jaren verplicht. Maar net zo belangrijk als de aanwezigheid van de spiegels is het correcte gebruik ervan: ze moeten namelijk zowel goed afgesteld als regelmatig ingekeken worden. Dat is de taak van de chauffeur.
Door gebruik te maken van de spiegelafstelplaats zorg je ervoor dat je jouw vrachtwagen correct kunt instellen, zodat je alle omliggende weggebruikers goed kunt zien.
Veiligheid begint niet enkel op de werf, maar ook onderweg. Het is van cruciaal belang om alert te blijven.
Externe klacht doorgekregen via Yves Aertssen: "Vrachtwagen rijdt over de witte lijn en de verkeersafscheider".
Het is verboden over de witte lijn en de verkeersafscheider te rijden.
Documenten zonder minimum een Werfnummer (W12345) zullen niet meer verwerkt noch betaald worden!
Gelieve dus niets meer te leveren, laden, lossen zonder dat de besteller of chauffeur een W-nummer doorgeeft dat hij steeds doorkrijgt van de werfleider of planning van Aertssen.
Alvast bedankt om hier in de toekomst rekening mee te houden zodat "Colas" jullie facturen correct en vlot kunnen betalen en onze werven de nodig goederen krijgen.
We zien helaas regelmatig ernstige inbreuken. Daarom een korte herinnering om boetes te vermijden:
Beverentunnel:
Van 15 juli 2024 tot de zomer van 2025 vindt een grootschalige renovatie van de Beverentunnel plaats. Tot eind 2025 is de tunnel doorlopend afgesloten voor verkeer op de R2 in de richting van Beveren/Gent. Het verkeer in die richting volgt een bovengrondse omleiding in de haven: via de Ploegweg - Ketenislaan langs het sluizencomplex van Kallo - Steenlandlaan om zo via complex [10] Waaslandhaven-Zuid de R2 te bereiken.
https://wegenenverkeer.be
www.wegcode.be
www.truckersquiz.be , is een initiatief van de VSV voor vrachtwagenchauffeurs (afgelopen op 3 juli, nadien kan je nog wel quizzen, maar geen prijzen meer winnen).
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/vrachtverkeer/aanleg-en-gebruik-van-spiegelafstelplaatsen-voor-vrachtwagens#openbare-spiegelafstelplaatsen-in-vlaanderen
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.