Maandelijkse Toolbox AA
 >  Toolbox Q3-2024 Aertssen Infra - AIS driver
Introductie - opmerkingen

Tijdens deze toolboxmeeting besteden we aandacht aan de veiligheid naar chauffeurs. 

Opmerkingen: 

Datum: 

Naam: 

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................


Afstand - snelheid houden

Bijna dagelijks gebeuren er in en in de nabijheid van de Liefkenshoektunnel, Tijsmanstunnel,... incidenten langs de twee rijrichtingen. We moeten niet vertellen dat dit zorgt voor de nodige file's of zelfs een tijdelijke afsluit van tunnels. 

In oa. de liefkenshoektunnel is er camerabewaking: systemen om verdachte activiteiten te detecteren en om beelden vast te leggen voor bewijsmateriaal.

Veiligheid van tunnels 


In een tunnel zijn er heel wat risico's die zich niet of minder voordoen op de open weg. Tunnelveiligheid betreft dan het pakket van maatregelen en technieken die worden toegepast om de veiligheid van de weggebruiker in tunnels te waarborgen. Dit omvat brandveiligheid, ventilatie, verlichting, nooduitgangen, bewakingssystemen, enzovoorts. Het doel is om het risico op ongevallen te minimaliseren en een efficiente respons op noodsituaties te garanderen.


Heeft betrekking op het waarborgen van een veilige omgeving voor alle gebruikers en personeel binnen de tunnel. Het richt zich op het voorkomen van ongevallen, het minimaliseren van risico's en het beschermen van mensen tegen verwondingen of gevaarlijke situaties.

Om dit bovenvermelde te kunnen garanderen komt er een nauwe samenwerking met de wegpolitie, zij zullen bijkomende controles uitvoeren, dit op snelheid en afstand.


Zowel in de rijrichting rechter als linkeroever hangen 50 meter afstandsborden, geldig tussen vrachtwagens.

  • HOU ONDERLING TUSSEN 2 VRACHTWAGENS 50 METER AFSTAND

Respecteer de maximale snelheid van 90 km/uur of aangegeven snelheid op de verkeersborden.

- Pas uw snelheid zodanig aan zodat u een onderliggende afstand van 50 meter tussen uw voorliggende vrachtwagen kan aanhouden.

Op verschillende autosnelwegen in Vlaanderen is er automatische controle mogelijk van:

  • de vereiste tussenafstand (50m) tussen een vrachtwagen en de voorligger
  • het inhaalverbod bij regenweer voor vrachtwagens
  • onrechtmatig gebruik van de pechstrook door alle voertuigen
Het controlesysteem werkt met meetlussen in het wegdek, videocamera's en nummerplaatherkenningscamera's. De gegevnes over een mogelijke overtreding worden ddorgestuurd naar de Federale Politie. De politie beoordeelt dan of het om een overtreding gaat en of er al dan niet een boete wordt uitgeschreven.

https://wegenenverkeer.be/controles/vrachtvervoer/tussenafstanden-inhaalverbod-bij-regenweer-en-pechstrookrijden

Risico's > Wat kan er gebeuren?
  1. Aanrijding - ongevallen
  2. Ladingverlies
  3. Boetes
  4. Verwondingen
  5. Hoog oplopende kosten (onderstaand incident heeft meer dan 15.000 euro gekost)
Maatregelen > Wat moet je doen?

Hoe houden we het samen veilig?

  • AFSTAND HOUDEN, afstand houden met voor rijdende vrachtwagen of andere voorligger, ook in fileverkeer
  • Respecteer de snelheidsbeperking
  • Bewustzijn van mogelijke golfbewegingen van de lading (vb. slib)
  • Verkeersveiligheid: veiligheidsmaatregelen voor de weggebruiker
  • Tunnelveiligheid: betreft maatregelen en technieken die worden toegepast om de veiligheid van de weggebruiker in de tunnels te waarborgen. Dit omvat brandveiligheid, ventilatie, verlichting, nooduigangen, bewakingssystemen,...

Bij normaal verkeer

  • Ontsteek uw lichten
  • Zet uw zonnebril af
  • Stop nooit zomaar in een tunnel

Bij pech of ongevallen
  • Rijd indien mogelijk de tunnel uit, is dit niet mogelijk, ga dan zo dicht mogelijk langs de tunnelwand staan
  • Zet uw alarmknipperlichten aan
  • Zet de motor af, laat de sleutel in het contact zitten en verlaat uw voertuig
  • Bel om hulp bij voorkeur vanaf een hulppost (mobiele telefoons geven niet aan van waar u belt)
  • Verleen gewonden eerste hulp, als u kunt
Verandering CMR

Vanaf 1/10 zal de CMR - GROND omschakelen naar papier. Er zijn complicaties via het digitaal platform.

Extra toelichting via PDF.

Regels chauffeurs op industry

Op industrie werven zijn er opgelegde regels, deze moeten strikt worden nageleefd worden.

  • Gordel moet gedragen worden
  • Opgelegde snelheid volgen, verschillend van de werf
  • Bel, sms en surf niet in of op een rijdend voertuig
  • Gebruik geen alcohol of drugs op de werkvloer
  • Indien nodig specifieke vergunningen
  • Hou rekening met project specifieke veiligheidsmaatregelen (gouden veiligheidsmaatregelen, life saving rules,...)
  • Aandacht voor correct PBM gebruik bij het uitstappen van een vrachtwagen, helm, correct gedragen genormeerde veiligheidskledij, veiligheidsbril, veiligheidsschoenen, fluo, indien een bril draag een overzetbril. 


September - nieuwe schooljaar

Jaarlijks vinden er ernstige ongevallen plaats door de dode hoek van de vrachtwagen.

De dodehoekspiegel is al enkele jaren verplicht. Maar net zo belangrijk als de aanwezigheid van de spiegels is het correcte gebruik ervan: ze moeten namelijk zowel goed afgesteld als regelmatig ingekeken worden. Dat is de taak van de chauffeur.

Door gebruik te maken van de spiegelafstelplaats zorg je ervoor dat je jouw vrachtwagen correct kunt instellen, zodat je alle omliggende weggebruikers goed kunt zien. 

Veiligheid begint niet enkel op de werf, maar ook onderweg. Het is van cruciaal belang om alert te blijven.

Verkeersregels

Externe klacht  doorgekregen via Yves Aertssen: "Vrachtwagen rijdt over de witte lijn en de verkeersafscheider".

Het is verboden over de witte lijn en de verkeersafscheider te rijden. 


Chauffeurs melden zich niet aan met het werfnummer

Documenten zonder minimum een Werfnummer (W12345) zullen niet meer verwerkt noch betaald worden!

Gelieve dus niets meer te leveren, laden, lossen zonder dat de besteller of chauffeur een W-nummer doorgeeft dat hij steeds doorkrijgt van de werfleider of planning van Aertssen.

Alvast bedankt om hier in de toekomst rekening mee te houden zodat "Colas"  jullie facturen correct en vlot kunnen betalen en onze werven de nodig goederen krijgen.

Gebruik TACHOGRAAF

We zien helaas regelmatig ernstige inbreuken. Daarom een korte herinnering om boetes te vermijden:

  • Verwijder de bestuurderskaart na elke dagtaak en neem deze mee naar huis.
  • Vul steeds de gegevens aan bij het begin van de dagtaak:*
    • Bij Stoneridge: "Tot nu toe rusten?" -Antwoord: JA
    • Bij VDO: "M-invoer toevoegen?" -Antwoord: JA
  • Bevestig het land waar je de dagtaak beeindigt bij het uitnemen van de kaart.
*Antwoord je nee op deze vraag:
Dan krijg je niet toegekende blokken (gaten) in je tacho tijdlijn en ben je niet in regel met de registratieplicht!
Dit wordt als een ernstige inbreuk beschouwd en deze boetes kunnen hoog oplopen!!!
Verwachte wegenwerken

Beverentunnel:

Van 15 juli 2024 tot de zomer van 2025 vindt een grootschalige renovatie van de Beverentunnel plaats. Tot eind 2025 is de tunnel doorlopend afgesloten voor verkeer op de R2 in de richting van Beveren/Gent. Het verkeer in die richting volgt een bovengrondse omleiding in de haven: via de Ploegweg - Ketenislaan langs het sluizencomplex van Kallo - Steenlandlaan om zo via complex [10] Waaslandhaven-Zuid de R2 te bereiken. 

Tips > Voor meer informatie

https://wegenenverkeer.be

www.wegcode.be

www.truckersquiz.be , is een initiatief van de VSV voor vrachtwagenchauffeurs (afgelopen op 3 juli, nadien kan je nog wel quizzen, maar geen prijzen meer winnen).

https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/vrachtverkeer/aanleg-en-gebruik-van-spiegelafstelplaatsen-voor-vrachtwagens#openbare-spiegelafstelplaatsen-in-vlaanderen



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.