Chris Willems
Toolbox Smeyers
 >  Seizoensgriep - DBS info
Introductie

Collega's, 

Hier zien jullie de eerste toolbox in zijn nieuwe jasje, recht uit de DBS app. 
We gebruiken deze toolbox ook in een keer als een test, zodat wij kunnen zien en testen of alles op zijn plaats terecht komt. 

Dus na het lezen van deze toolbox niet vergeten jezelf te registreren!  

Als er vragen of opmerkingen zijn, geef ze zeker door, dan kunnen we daar verder mee aan de slag. 

Wat kan je in deze toolbox allemaal terug vinden?

  • Seizoensgriep
  • DBS app
    • Hoe maak ik meldingen?
    • Hoe registreer ik een toolbox?
    • Hoe voer ik een LMRA uit?
    • Hoe raadpleeg ik een VIK?
    • Hoe raadpleeg ik een MSDS-fiche?
Seizoensgriep

Zoals we allemaal al wel gemerkt hebben zijn de "snotvallingen" - "snotneuzen" en andere griepsymptomen al goed aan het rondgaan. Normaal gaat dit relatief snel over zonder veel problemen, maar dat is niet voor iedereen zo. 

Sommige onder ons behoren tot een risicogroep, daar kan een simpele "valling" snel omdraaien tot een bezoekje bij "mijnheer doktoor" of erger. 

We rekenen hier op ieders gezond verstand.

Wees daarom in deze periode, meer dan ooit, een teamspeler en denk aan volgende maatregelen: 

  • Als je 's ochtends ziek opstaat denk dan niet alleen aan jezelf maar ook aan je nog gezonde collega's op het werk.
    • Was je handen regelmatig, altijd na het niezen of snuiten.
    • Werk, indien mogelijk, van thuis.
    • Houd afstand. 
    • Spring niet overal binnen, maar neem sneller de telefoon of stuur een mail. 
    • Gebruik papierenzakdoekjes en gooi deze na 1X gebruik weg. 
DBS app

Hieronder gaan we enkele nuttige en meest gebruikte items uit de DBS app verder toelichten. 

Zo heb je steeds een naslagwerkje om op terug te vallen.

Vergeet niet dat je ook altijd mag binnenspringen, bellen, mailen,... om vragen te stellen.

Dit is de knop melden, dit gaat de knop zijn die hopelijk veel gebruikt gaat zijn. Dit is de meest directe digitale weg om dingen te melden en vast te leggen. Je kan hier foto's bij steken ter verduidelijking en je hebt steeds een bewijs dat het gemeld is.

Als je op de melden-knop duwt krijg je dit scherm te zien. Dit zijn alle onderwerpen waaronder je melding kan vallen. Je kan er geen zelf maken, dus denk goed na waaronder je je melding zet. Dit zorgt er voor dat het dan bij de juiste mensen terecht komt. 

  • Welke keuzes kan je allemaal maken?
    • Onveilige situatie
    • Bijna ongeval
    • Lichamelijk ongeval
    • Materiële schade
    • Verbetervoorstel
    • Milieu incident
    • Kwaliteit (Klacht, NCR, positief punt)

Als je je onderwerp hebt gekozen, wordt je geleid naar de locatie keuze. Dit is om de melding aan de juiste locatie, werf of W-nummer te koppelen. Indien de locatievoorzieningen van je gsm aanstaan wordt de dichtsbijzijnde opgeslagen locatie of W-nummer getoond. Is dit niet het geval dan kan je deze steeds zelf aanduiden. 


Daarvoor klik je steeds eerst op *Aertssen Infra - Smeyers

Dan krijg je de lijst te zien van alles opgeslagen locaties, dit zowel de verschillende sites zoals Zandhoven, Hoeselt en Aalter als de W-nummers van de werven. 

 Zoek de juiste locatie en druk op OK en je kan je melding maken.

Enkele tips: 

  • Neem er je tijd voor.
    • De persoon die er mee aan de slag gaat moet zoveel mogelijk info hebben! 
  • Wees duidelijk en to the point.
  • Neem foto's, die zeggen nog steeds meer dan duizend woorden.

Na het indienen van je melding krijg je een bevestigingsmail en wordt je op de hoogte gehouden van elke beweging in het dossier. 

Dit om de openheid en duidelijkheid in het dossier te kunnen garanderen. 

Voor materiële schade willen we de communicatielijn zo kort mogelijk houden en hebben we een aparte locatie aangemaakt, zodat dit onmiddelijk bij de juiste mensen terecht komt.


Deze heet Materiële schade Smeyers


Dit is voor alle materiële schade. 

Van groot tot klein, van vrachtwagen tot accuboormachine.


Achter deze knop vind je de toolboxen die voor jou gemaakt zijn, ook deze. 


Deze knop heb je nodig als je achteraf de toolbox nog eens wilt herbekijken, of als je de melding met de rechtstreekse link niet hebt kunnen benutten. Deze link komt als melding in je mailbox als in je app. 

Als je op de toolbox knop drukt krijg je een lijst met verschillende toolboxen te zien. 

Je moet steeds opzoek gaan naar Toolbox Smeyers

Daar komen telkens de toolboxen die voor jou van nut zijn te staan.

Na het lezen van de toolbox moet je zeker niet vergeten te registreren.

Hier kan je een LMRA uitvoeren. Dit is een Last Minute Risk Analysis, of een Laatste Minuut Risico Analyse. Dit kan je gebruiken om bij aanvang van de werken even met een veiligheidsoog de toestand te bekijken en zo mogelijke risico's te herkennen en eventueel al uit te schakelen.  

Na op deze knop te hebben gedrukt, kies je de locatie waar je je bevindt, dan kies je de taal en kan je de 6 vragen beantwoorden. Indien je NEE moet aanduiden kunnen de werken niet starten zonder deze problemen opgelost te hebben. 

Moet je een arbeidsmiddel gebruiken en heb je vragen bij hoe dit veilig te kunnen doen. Al de info die je nodig hebt zit achter deze knop. Hier staan de VIK's, een VIK is een instructiekaart die je inlicht over het veilig en correct gebruik van een arbeidsmiddel. 

Deze staan onderverdeeld in volgende thema's: 

  • Gereedschap
  • Onderweg
  • Gezondheid
  • PBM's
  • Keuring
  • Specifieke activiteiten
  • Milieu
  • Tuigen
  • Varia

Als je een thema hebt aangeklikt moet je opzoek gaan naar: 

GS-VIK-...

Zo weet je dat het steeds een VIK van en voor Smeyers is. 

Na het lezen kan je je ook hier registreren dat je de info hebt gelezen en begrepen.

Veel producten die we gebruiken hebben gevaarlijke eigenschappen. Zo zijn ze soms irriterend voor de huid, kunnen ze schadelijk zijn voor de luchtwegen of nefast voor het milieu. 

Om hier een zicht op te krijgen en om te weten hoe je veilig met het product aan de slag moet, zijn er MSDS'en (Material Safety DataSheet) gemaakt. 

In onze databank kan je per product een beknopt overzicht terug vinden met al de info die je nodig hebt.

Opmerkingen

Dit is beknopt uitgelegd wat de meest gebruikte items binnen de DBS app zijn. Dit is een dynamisch systeem en heeft constant jullie input nodig. 

Zijn er vragen, bedenkingen, toevoegingen, … Laat het ons gerust weten! 

De bedoeling is dat deze app zo naadloos mogelijk gaat aansluiten bij de werking binnen ons bedrijf en ons helpt in de dag dagelijkse werking. 


Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.